Clicky
6 april 2010

6 Tips voor optimale titles en meta descriptions

Blogteam Traffic4u 6 april 2010, 13:03
Rubriek: Copywriting

Het eerste dat potentiële bezoekers van je website zien wanneer ze je tegenkomen in Google zijn je title en meta description. Hiermee stel je jezelf als het ware voor aan je (nieuwe) publiek. En we weten allemaal: een eerste indruk maak je maar één keer! Dus... zorg ervoor dat die indruk onuitwisbaar is en bezoekers je beter willen leren kennen.

De title en meta description kun je inzetten om meer bezoekers naar je website te leiden. Daarnaast is de title erg belangrijk om in te zetten voor SEO doeleinden: verwerk hierin daarom je belangrijkste keyword, het liefst helemaal aan het begin. Nog even voor de duidelijkheid: Google gebruikt de meta description niet om de ranking te bepalen. Deze tag is echter wel belangrijk voor zoekmachines. Om het zoekresultaat in te vullen gebruikt Google namelijk het meest relevante stukje content op je website. Daarvoor kijkt hij eerst of de meta description matcht met de content. Is dit niet het geval, dan pakt hij bijvoorbeeld een stukje tekst van de pagina waarin het keyword voorkomt.

Samengevat zijn de title en meta description dus drie belangrijk regels waarmee je veel kunt bereiken. Maar waar moet je op letten wanneer je ze gaat schrijven? Hieronder 6 tips voor optimale titles en meta descriptions.

1. Zorg voor unieke titles en meta descriptions
Eigenlijk moet elke pagina van een website een unieke title en meta description hebben. Immers, het moet zo specifiek mogelijk beschrijven waar je pagina over gaat. Alleen dan informeer je bezoekers én zoekmachines zo goed en volledig mogelijk over de inhoud. Google zegt hierover:

“Wherever possible, create descriptions that accurately describe the specific page.”

Kies je voor je website een nieuw content management systeem? Let er dan ook op dat je per pagina een unieke title en meta description in het CMS kunt ingeven.

2. Te veel pagina’s? Focus op de belangrijkste
Heb je een grote website met veel pagina’s en geen tijd en middelen om alle titles en meta descriptions aan te pakken? Bekijk dan in Google Analytics welke pagina’s het meeste organische verkeer leveren en begin hiermee. Bekijk de bijbehorende titles en meta descriptions en vergelijk die met die van je concurrenten. Kijk wat je hiervan kunt leren en hoe je de concurrentie te slim af kunt zijn.

3. Let goed op het aantal karakters
Vaak zien we nog dat titles en meta descriptions te lang zijn. De ideale lengte voor een title is maximaal 70 tekens; een meta description wordt door Google afgekapt bij ongeveer 160 tekens. Zorg er dan ook voor dat dit aantal tekens niet overschreden wordt. Het staat niet alleen lelijk, maar schept soms ook onduidelijkheid. Zorg er daarnaast voor dat een meta description langer is dan 130 tekens, omdat Google de tekst anders aanvult of kiest voor een andere tekst van je pagina.

Wellicht een wat flauw voorbeeld, maar kunnen we kiezen uit meer dan 30.000 knikkers of toch kantoorartikelen? Nou ja, het punt is duidelijk lijkt me.

4. Gebruik Adteksten om te testen
Adverteer je ook in Google AdWords? Gebruik je advertentieteksten dan om te testen of je gekozen title en meta description het beoogde effect hebben. Natuurlijk zijn de AdWords titel en de beschrijvingsregels een stuk korter, maar het principe is hetzelfde. Beide zijn wervende keywordteksten en vertellen de internetgebruiker wat ze moeten doen (middels een Call To Action). Schrijf dus meerdere advertenties in, rouleer en kijk welke het beste werkt.

5. Noem je USP en spoor potentiële bezoekers aan tot actie
Staat jouw organisatie voor een razendsnelle levering van producten? Verkoop je producten van een sublieme kwaliteit? Laat bezoekers in de title en meta description alvast kennis maken met jouw USP’s. Maak ze nieuwsgierig en vertel ze wat jij te bieden hebt op je website. Eventueel kun je er nog voor kiezen om een call-to-action te gebruiken in de meta description. Hiermee vertel je internetgebruikers duidelijk wat ze moeten doen.

6. Laat mensen weten wie je bent
Om nog even terug te komen op de inleiding van dit artikel: de title en meta description zijn er mede voor bedoeld om mensen te laten weten wie je bent. En dan is het ook wel zo netjes om je even voor te stellen, niet waar? Soms zien we nog titles en meta descriptions waarin geen merk- of bedrijfsnaam is genoemd. Hoe moet een internetgebruiker dan weten waar hij naar toe gaat als hij de link volgt? In onderstaand zoekresultaat wordt bijvoorbeeld nergens, behalve in de klein gedrukte URL, genoemd bij welk bedrijf je kozijnen kunt bestellen. Het advies is om je bedrijfsnaam niet vooraan in de title te zetten; hier plaats je namelijk idealiter het keyword. Heb je echter een grote naam die vertrouwen wekt, dan kun je ervoor kiezen om wel met de bedrijfsnaam te beginnen.

Heeft iemand wellicht nog een aanvulling op deze tips?

Tags:      

11 reacties

  1. Donny zegt:

    Nuttige tips natuurlijk, maar geen openbaringen.

  2. @Donny: nuttige tips geven we graag, de openbaringen behouden we voor onze opdrachtgevers ;)

  3. Ruud zegt:

    Zeker nuttige tips. Ben het alleen niet eens dat je altijd je bedrijfsnaam moet noemen. Voor je homepage title tag vind ik dat wel netjes. Maar dieper in je site vind ik dat niet nodig. Stel dat iemand opzoek met zoekwoord: Vakantie Frankrijk Dan maakt het de zoeker niet uit of dat nou bij Sunweb,vacansoleil of welke andere aanbieder is.

    Maar dat is mijn mening. Ik vind het vaak ook zonder van de ruimte om je bedrijfsnaam te noemen. Een goede Call to action in je title tag vind ik belangrijker.

  4. Gerron Mulder zegt:

    @Ruud, Wanneer je niet anoniem wilt verdwijnen in de grote massa van zoekresultaten, dan ben je toch blij met de mogelijkheid om je bedrijfsnaam te noemen?

  5. Carolien zegt:

    @Ruud: ik ben het eens met Gerron. Daarnaast denk ik dat het de zoeker juist wel uitmaakt bij wie hij terecht komt als hij zoekt op vakantie Frankrijk. Wellicht heeft hij bijvoorbeeld al eerder een vakantie geboekt bij Vacansoleil en is dat toen goed bevallen. Als hij deze naam dan weer ziet in de SERP's is hij eerder geneigd erop te klikken.

  6. ron zegt:

    Ik maak de ervaring, dat je naam helemaal niet belangrijk is. Belangrijk is dat je goed wordt gevonden. Alles gaat voor de eerste pagina positie 1- 5 en dan krijg je traffic. Zonder traffic ben je gewoond dood.

  7. saartje zegt:

    Nuttige tips natuurlijk, maar heb je di ook op deze pagina toegepast?;-)

  8. Jan zegt:

    Hoe zit het dan met zoekwoorden?

    Er is literatuur die beweert dat belangrijke zoekwoorden (liefst vooraan)in de description tag moeten staan.

    Anderzijds is er literatuur die beweert dat Google niet doet met de woorden in deze tag en deze er uitsluitend is om ctr´s te genereren. Hoewel het natuurlijk wel zo is dat het zoekwoord zelf een trigger is in deze.

  9. Wouter Kiel zegt:

    @Jan Google heeft inderdaad aangegeven dat het niets met de meta description doet als directe ranking factor. Welk woord je ook gebruikt in de description, je zult er niet voor gaan ranken. De meta description is essentieel om een zo aantrekkelijk mogelijk zoekresultaat te maken. Zie het als de advertentietekst van je organische resultaat.

  10. Rik zegt:

    Toch lijkt het erop dat als ik bij websites de meta title en description aanpas met het gewenste zoekwoord erin, ik met die pagina's hoger rank. Zeker als het in overeenstemming is met de tekst op de bestemmingspagina.

  11. Jan zegt:

    @Rik

    De title is van het allergrootste belang van Google.

    Mbt de description wordt de bezoeker in zijn zoekgedrag bevestigt wat natuurlijk een betere CTR oplevert.

Laat een reactie achter

Houd me op de hoogte van reacties via e-mail



Zoeken

Nieuwsbrief

Blijf elke maand automatisch op de hoogte van het laatste nieuws!
bGenius

Twitter

  • "Forrester: Mobiel nog steeds strategisch onderschat (@erwinboogert) #marketing #customer experience http://t.co/Ol17ckBvHB via @Emerce"
    "Mobiele app marketing: van downloaden tot gebruiken #marketing #mobile http://t.co/hmVPrw1bcs via @Emerce"
    "Tijdens het Search Congres, 26 & 27 november, hoor je alles over SEO&SEA! T4u relaties kunnen mailen naar info@traffic4u.nl voor 50% korting"