Clicky
20 oktober 2011

Google houdt SEO keywords achter

Wouter Kiel 20 oktober 2011, 10:04
Rubriek: SEO

Google SSL encrypted betaAfgelopen dinsdag kondigde Google aan dat organische zoekwoorden voortaan niet meer meegegeven worden in de referrerinformatie als een gebruiker ingelogd is in zijn of haar Google account. Dat komt omdat al die zoekopdrachten voortaan via een SSL beveiligde versie van Google gaan. Google zegt dat dat goed is voor haar gebruikers, omdat ze het beschermen van privacy van de internetgebruiker nu eenmaal hoog in het vaandel hebben staan.

De gevolgen zijn behoorlijk fiks: We zien in onze statistiekenpakketten nog wel of een bezoeker via Google organic binnengekomen is, maar we kunnen niet meer zien welke organische zoekwoorden gebruikt zijn. Kortom, dit kunnen we binnenkort niet meer zien:

  • We zien niet meer op welke organische zoekwoorden we goed presteren
  • Welke organische zoekwoorden de meeste sales opleveren is voortaan niet te achterhalen
  • Branded en non-brandend searches zijn niet van elkaar te onderscheiden

Impact zit rond "single digits"

Google zegt dat ingelogde bezoekers als referral query “not provided” meekrijgen, om ons te helpen bij het identificeren van organische bezoeken. Dit alles leidt ertoe dat we minder data ter beschikking hebben dan eerst. Hoe dat ons helpt is me niet helemaal helder. Overigens heeft Google's Matt Cutts aangegeven dat de impact van deze wijziging volgens Google zelf niet meer dan 10% van de totale data zou moeten zijn: het aandeel gebruikers die signed-in zijn en Google.com gebruiken zit in de single digits.

Geldt niet voor Adwords

Overigens geldt deze maatregel alleen voor organisch verkeer, en niet voor Adwords verkeer. Want, zo stelt Google, adverteerders betalen voor die zoekwoorden en hebben daarom wel recht op deze informatie. Het is dan ook juist dat feit wat voor de meeste opwinding zorgt op de verschillende blogs, nieuwssites en fora.

Samenvattend: binnenkort zien we geen zoekwoordinformatie meer van gebruikers vanuit Google organic die ingelogd zijn met hun Google account. Zoekwoorden van CPC verkeer en gebruikers die niet ingelogd zijn blijven voorlopig gewoon beschikbaar.

Tags:         

7 reacties

  1. Gijs Fatels zegt:

    Is het aannemelijk dat je in de toekomst voor deze data moet gaan betalen?

  2. Wouter Kiel zegt:

    @Gijs
    Dat kan ik me niet voorstellen. Ik zie alle rechtzaken al voor me. Maar in theorie is dit wel het begin. Als je alle keyworddata wilt die voor jou van belang is, dan moet je die woorden gaan inkopen.

  3. Sebastiaan zegt:

    Wellicht dat dit gecombineerd gaat worden met Google Analytics Premium?

  4. Dat zou een hele slechte stap zijn voor Google, PR-wise gezien. Ik denk dat we daar niet 'bang' voor hoeven te zijn.

  5. Vertaalbureau Perfect zegt:

    Ik denk toch echt dat dat wel het geval gaat worden. Slim van Google, eerst alle diensten gratis aanbieden en wanneer het veel gebruikt wordt een prijs eraan verbinden.

  6. Met de aankondiging van gisteren van Google komt dit toch eens stukje serieuzer over... Google wil alles voor zichzelf houden. Ik zit te wachten todat ze in alle busniesses die groot zijn gaan zitten; hotelboekingen, tickets en dergelijke...

  7. Jung Media zegt:

    De SEO keywords houdt Google voor zichzelf zodat meer mensen gaan adverteren om zo de best converterende zoektermen te vinden. Niet slecht bedacht als je het bekijkt vanuit Google's oogpunt.

Laat een reactie achter

Houd me op de hoogte van reacties via e-mail