Clicky
1 oktober 2009

Wat kun je met de Google Analytics API?

Blogteam Traffic4u 1 oktober 2009, 12:00
Rubriek: Web Analytics

Google heeft in September een drietal filmpjes online gezet waarin ze duidelijk vertellen hoe de Google Analytics API werkt. Wat is er nou mogelijk, en wat gebeurd er achter de schermen als je een rapport opvraagt?

Ik zal hetgeen wat ze beschrijven uitleggen in een voorbeeld. Bestudeer onderstaande graphic:

samapi

De 3 blokken met getallen/data worden door TrafficSAM vanaf 3 verschillende bronnen opgehaald. De AdWords getallen via de AdWords API, de Analytics getallen via de Google Analytics API en de backoffice data via een op maat gemaakte koppeling. Door deze samen te voegen krijg je 1 grote tabel waar al deze data gecombineerd wordt. Dat is wat de API's mogelijk maken: data ophalen met je eigen applicatie.

Analyse: Je kunt nu zien hoeveel een zoekwoord opgeleverd heeft en wat de kosten hiervan zijn. Ook zie je naast de omzet van een zoekwoord de echte marge die gehaald is, en dat is een betere waarde om op te sturen dan de omzet. Een ander mooi voordeel van het combineren van deze data is dat je in bovenstaand voorbeeld kunt zien hoeveel marge een bepaalde productmanager haalt, dit kunnen ook regio's of groepen zijn.

Aansturen: Naast het analyseren kun je ook campagnes gaan aansturen op deze nieuwe inzichten. Een actie die je kunt doen is: geef me alle zoekwoorden waar de kosten meer als de helft van de marge zijn en verlaag de bieding in AdWords met 25%. Of geef me alle zoekwoorden op positie 4 en lager die toch goed converteren en verhoog de bieding met 15%.

Dit voorbeeld is maar heel beperkt want de tabel is oneindig uitbreidbaar. Je zou bijvoorbeeld ook voorraadgegevens (retailers) of beschikbaarheid (travel) er in op kunnen nemen. Wie heeft naast onze eigen tool nog meer mooie voorbeelden waarin de API optimaal gebruikt wordt?

Laat een reactie achter

Houd me op de hoogte van reacties via e-mail